III Międzynarodowa Konferencja NOWOCZESNE KIERUNKI OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ TABORU SZYNOWEGO
III Międzynarodowa Konferencja
NOWOCZESNE KIERUNKI OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ TABORU SZYNOWEGO
18 maja 2016 w Warszawie odbyła się III Międzynarodowa Konferencja pt. „Nowoczesne Kierunki Ochrony Przeciwpożarowej Taboru Szynowego” objęta Honorowym Patronatem Ministra Infrastruktury i Budownictwa, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
Wzięło w niej udział 120 delegatów z Polski, a także z Austrii, Czech, Francji, Niemiec, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Wśród gości pojawili się przedstawiciele administracji państwowej, jednostek badawczych, operatorów, producentów taboru, producentów materiałów niemetalowych i elementów pojazdów oraz producentów systemów detekcji i gaszenia pożaru.
Konferencja wzbudziła duże zainteresowanie wśród europejskich ekspertów i specjalistów
z dziedziny ochrony przeciwpożarowej, o czym świadczyło 13 referatów przedstawionych przez prelegentów z różnych państw europejskich. Wydarzenie miało na celu przybliżenie nowych kierunków ochrony przeciwpożarowej w transporcie szynowym i przedstawienie propozycji nowych rozwiązań. Umożliwiła ona uczestnikom zapoznanie się z aktualnymi wymaganiami i stanem legislacji europejskiej w obszarze ochrony przeciwpożarowej taboru szynowego, kierunkami europejskich prac badawczych, (w których Instytut Kolejnictwa również bierze udział) m.in. w zakresie normy europejskiej EN 45545. Przedstawiono również proponowane aktywne i pasywne środki zabezpieczeń oraz metody wykorzystania modelowania komputerowego do szacowania czasu bezpiecznej ewakuacji. Jest to tematyka szczególnie istotna dla transportu z uwagi na fakt, że dotyczy bezpieczeństwa pasażerów.
Prezentacje zostały wygłoszone w trzech następujących sesjach:
Sesja I prowadzona przez Tony’ego Cash (London Underground, pełniącego funkcję Przewodniczącego Rail Industry Fire Association, Wielka Brytania):
- Estimating Rail Vehicle Peak Heat Release Rate - David Tooley (Mott MacDonald, Wielka Brytania) – wygłoszona przez Tony’ego Cash
- Trends and Developments in Fire Protection for Rolling stock – a global view - Roger A. Dirksmeier (FOGTEC Brandschutz GmbH & Co. KG, Niemcy).
- Fire Containment and Control Systems - Serge Métral (SNCF, Francja).
- EN 45545 in transition… a GB perspective - Richard Nowell (RSSB, Wielka Brytania).
- Use of technical specification STM S 001 to complete EN 45545-2 at SNCF – Guillaume Craveur (SNCF, Francja) – wygłoszona przez Serge’a Métral.
Sesja II prowadzona przez Richard’a Nowell’a (RSSB, Wielka Brytania):
- EN 45545-2: Proposed New Seat and Toxicity Test Methods – Beth Dean (Exova Warringtonfire, Wielka Brytania).
- Experience gained from fire tests according to ISO 5658-2, ISO 5660-1 and DIN 5510-2 for testing of seats - Dieter Hohenwarter (Federal Institute Of Technology, tgm - Die Schule der Technik, Austria).
- The influence of the ignition source on passenger seat burning – Jolanta Maria Radziszewska-Wolińska (Instytut Kolejnictwa).
- Fire resistance barriers - overview of requirements and presentation of selected results of tests - Marta Walk (Centrum Techniki Okrętowej S.A.).
Sesja III prowadzona przez Roger’a A. Dirksmeier’a (FOGTEC Brandschutz GmbH & Co. KG, Niemcy):
- Project GETAWAY - Tomasz Stachowicz (London Underground, Wielka Brytania) - wygłoszony przez videokonferencję.
- Fire resistance of rolling stock elements and EN 45545-3 standard - Jerome Visse (Efectis, Francja).
- High-pressure water mist active firefighting systems; first testing experiences according to Italian Standard UNI 11565 - Michele Barbagli (FOGTEC Brandschutz GmbH & Co. KG, Niemcy).
- Fire protection of flexible metal/rubber units including elements in bogies - Dana Grefen (BATEGU Gummitechnologie GmbH & Co KG, Austria).
Po zakończeniu Sesji III odbył się Panel Dyskusyjny, którego moderatorem była dr inż. Jolanta Radziszewska-Wolińska, natomiast uczestnicy Konferencji mieli możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Recenzowane referaty Prelegentów zostaną wydane w kwartalniku IK Problemy Kolejnictwa. Natomiast Patronat medialny zapewniły konferencji magazyny: Kurier Kolejowy, Rynek Kolejowy oraz Przegląd Pożarniczy.
W trakcie Konferencji dużym zainteresowaniem cieszył się również Salon Wystawowy „Nowoczesne i bezpieczne wyposażenie taboru”, w którym swoje oferty przedstawiały firmy takie jak: Rogum Kable Sp. z o.o., LANKWITZER POLSKA sp. z o.o., FOGTEC Brandschutz GmbH & Co. KG, Rail Industry Fire Association i Instytut Kolejnictwa.
Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć tego wydarzenia.
Więcej informacji znajdziesz tutaj.