MOBILNY SYSTEM RADIOGRAFICZNEJ (RADIOLOGICZNEJ) KONTROLI SZYN O PROFILU R60E LUB E2 NA LINIACH KOLEJOWYCH PKP PLK
DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA
BRIK2/0031/2022
Program: Wspólne Przedsięwzięcie NCBIR-PKP PLK S.A. polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej BRIK II
Tytuł projektu | Mobilny system radiograficznej (radiologicznej) kontroli szyn o profilu R60E lub E2 na liniach kolejowych PKP PLK |
Beneficjent | Instytut Kolejnictwa, Narodowe Centrum Badań Jądrowych |
Cel projekt | Celem projektu jest opracowanie prototypu innowacyjnego urządzenia (skanera RTG) do terenowego wykonywania badań radiograficznych szyn R60E1 lub R60E2 na liniach kolejowych PKP PLK z uwzględnieniem aspektów maksymalnego dostosowania mobilności urządzenia do wymogów i specyfiki pracy na liniach otwartych. Realizacja projektu będzie uwzględniała obecnie obowiązujące przepisy prawa atomowego w Polsce oraz przepisy i instrukcje PKP PLK. Projekt będzie uwzględniał aspekty innowacyjności metody badawczej jak również funkcjonalności i mobilności rozwiązania. W ramach projektu dobrane zostanie właściwe źródło promieniowania i detektory obrazujące. Optymalizacja sposobu prowadzenia badań szyn przy użyciu wytypowanych komponentów, będzie podstawą do opracowania instrukcji wykonywania badań dla użytkownika końcowego. Planowane opracowanie głowicy źródła promieniowania jonizującego i zastosowane w niej rozwiązania zagwarantują: energię zapewniającą odpowiednią penetrację badanych profili szyn i bezpieczeństwo personelu wykonującego pomiary. Jednym z zadań projektu będzie przeprowadzenie testów w torze dla szyn R60E1 i E2, złączy szynowych, dodatkowo przewiduje się przeprowadzenie weryfikacji oddziaływania promieniowania na wrażliwą/kluczową infrastrukturę kolejową, systemów SHP, DSAT, balis, itp. Innowacyjność w projekcie będzie obejmowała mobilność urządzenia do badań jak również mobilność całej jednostki pomiarowej poprzez odpowiednie wyposażenie samochodu technicznego, przygotowanego do prowadzenia badań radiograficznych w terenie, na liniach kolejowych PKP PLK. Zaprojektowany zostanie dodatkowo system transportu urządzenia od samochodu do miejsca badania, zoptymalizowany pod kątem szybkości przygotowania stanowiska do badań. W urządzeniu zastosowane zostaną panele rejestrujące promieniowania rentgenowskie gwarantujące uzyskanie dobrej jakości obrazu (to obniży koszty badania i skróci czas jego wykonywania w porównaniu z klasyczną rejestracją na błonach fotograficznych). |
Wartość projektu | 8 709 323,30 PLN |
Wartość dofinansowania | 4 354 661,66 PLN |