CARGOVIBES
Łagodzenie wibracji przenoszonych przez ziemię oddziałujących na zabudowę w pobliżu towarowych linii kolejowych (CARGOVIBES)
Lider projektu | NEDERLANDSE ORGANISATIE VOOR TOEGEPAST NATUURWETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK - TNO Adres lidera: Schoemakerstraat 97 NL-2628 Delft, Holandia |
Finansowanie: | Koszt projektu: 4 910 000 EUR |
Czas trwania: | 2011-04-01 - 2014-03-31 |
Obszar badań: | SST.2010.1.1-3. Tłumienie drgań przenoszonych przez ziemię wpływające mieszkańców w pobliżu linii kolejowych |
Strona projektu: | www.cargovibes.eu |
Opis: Jak podkreślono w Białej Księdze dotyczącej europejskiej polityki transportowej, celem europejskich operatorów (przewoźników) kolejowych jest zwiększenie udziału w rynku przewozów towarowych od 8% w 2001 r. do 15% w roku 2020. Nocne przerwy czasowe będą w tym odgrywać kluczową rolę. Wibracje pochodzące od przejeżdżających pociągów są dokuczliwe dla mieszkańców obszarów mieszkalnych w pobliżu kolei i powodują zaburzenia ich snu stanowiąc przeszkodę dla tego wzrostu przewozów. Celem projektu CargoVibes jest opracowanie i ocena skuteczności środków zapewniających akceptowalny poziom wibracji dla mieszkańców żyjących w bliskim sąsiedztwie kolejowych linii towarowych. Ma to w efekcie ułatwić zwiększenie wielkości przewozów towarowych koleją. Obecnie stosowane kryteria oceny nie zostały opracowane na podstawie odpowiednich badań i są uważane za zbyt restrykcyjne. Nie ma dostępnych żadnych jednolitych metod oceny oddziaływania wibracji, a wiedza na temat środków łagodzących ich negatywne skutki jest niespójna i słabo rozpowszechniona. Wynikiem projektu będą odpowiednie kryteria dające charakterystyki ruchu towarowego. Istniejące środki łagodzące skutki wibracji w kolejach konwencjonalnych nie mogą być bezpośrednio zastosowane do oddziaływania pociągów towarowych, które generują drgania rozchodzące się w gruncie inne pod względem amplitud oraz częstotliwości niż powodowane przez koleje konwencjonalne. W ramach projektu zostaną opracowane i zbadane nowe, skuteczne środki łagodzące wibracje pochodzące od kolejowego transportu towarowego. Od strony realizacyjnej celem projektu jest opracowanie: a) kryteriów oceny oddziaływań niepożądanych; kryteria te będą formułowane jako rozszerzenia wytycznych istniejących obecnie, b) procedury oceny wpływu środków łagodzących skutki oddziaływań, c) trzech nowe środki łagodzące wibracje: jeden dla taboru kolejowego, jeden dla drogi kolejowej i jeden dla drogi rozchodzenia się wibracji; przeprowadzone będą testy i ocena pilotowych zastosowań tych środków w warunkach eksploatacyjnych, d) katalogu środków łagodzących skutki wibracji, do stosowania w kolejnictwie. Aby zapewnić, że w wyniku projektu powstaną produkty gotowe do użycia, ustanowiona będzie Grupa Użytkowników Końcowych, której zadaniem będzie ocena wyników pośrednich oraz kierunkowanie prac w trakcie realizacji projektu. |