FP4 – RAIL4EARTH
101101917 — Europe’s Rail Flagship Project 4 - Sustainable and green rail systems
Numer Projektu i nazwa | 101101917 — Europe’s Rail Flagship Project 4 - Sustainable and green rail systems |
Akronim | Rail4EARTH |
Lider projektu | ALSTOM TRANSPORT SA |
Czas trwania: | 2022.12.01 – 2026.11.30 |
Dofinansowanie UE | 38 386 394,04 EUR |
Wartość projektu | 63 961 991,04 EUR |
Działania projektowe będą dotyczyć rozwiązań proekologicznych na dworcach, rozwoju budownictwa modułowego, a także wykorzystania gospodarki obiegu zamkniętego. Ważnym aspektem rozwijanym w ramach Obszaru Flagowego FA4 będzie również wypracowanie i zastosowania cyfrowego odwzorowania budynków dworcowych w środowisku wirtualnym, gdzie jako podstawę do określenia standardów budownictwa, wykorzystane zostaną standardy BIM oraz opracowane zostaną wytyczne do budowy zapytań ofertowych związanych z wyłonieniem wykonawcy usług związanych z przygotowaniem i realizacją procesu budowlanego. Ponadto w Obszarze Flagowym FA4 przewiduje się realizację prac związanych z wypracowaniem rozwiązań w ramach holistycznego zarządzania energią elektryczną na potrzeby ruchu trakcyjnego jak i dla budynków oraz wytworzenia uniwersalnego interfejsu do tankowania wodoru, z zapewnieniem odpowiednich standardów bezpieczeństwa, przy możliwi najmniejszym czasie tankowania.
CELE DZIAŁAŃ:
W części dotyczącej neutralnego dworca i cyfrowego bliźniaka:
- zmiana podejścia z klasycznego projektowania na eko-projektowanie, poprzez opracowanie modeli
i metodologii przejścia z gospodarki linearnej (nabyć – użytkować - wyrzucić) na gospodarkę cyrkularną (ponowne użycie), - wytworzenie katalogu i specyfikacji odpowiednich materiałów i technologii służących ograniczeniu śladu węglowego i innych szkodliwych emisji oraz specyfikacja rozwiązań efektywnych i przyjaznych dla środowiska, opartych na modułowych rozwiązaniach systemowych,
- wytworzenie narzędzi do optymalizacji rozwiązań dla różnych potrzeb i przepływów pasażerskich
i ustalenie najważniejszych czynników decydujących o sposobie zachowania podróżnych na stacji
i w węzłach przesiadkowych, - wykorzystanie otwartych standardów projektowania umożliwiających modelowanie informacji
o budynku (tzw. BIM) w całym cyklu życia jego komponentów, - zamodelowanie i utrzymanie cyfrowego bliźniaka (ang. Digital Twin) dla dworca kolejowego w oparciu m.in. o dane z BIM,
- udoskonalenie metody projektowania systemów chłodzenia, oświetlenia, gospodarki wodnej
i wykorzystania bioróżnorodności do osiągnięcia zaplanowanych efektów środowiskowych,
W części dotyczącej holistycznego zarządzania energią:
- poprawę lokalnego wykorzystania energii pochodzącej z OZE na potrzeby odbiorów trakcyjnych, poprzez zmniejszenie mocy i ilości energii pobieranej z sieci dystrybucyjnej dzięki wykorzystaniu energii zielonej produkowanej na miejscu,
- budowa narzędzi służących do odpowiedniego planowania lokalizacji i przyłączania źródeł wytwórczych OZE oraz zapewnienia ich współpracy z odbiorami trakcyjnymi,
- zaprojektowanie systemu sterowania i integracji źródeł wytwórczych, odbiorników i magazynów energii w tym przygotowanie algorytmów służących doborowi źródeł OZE i magazynów pod kątem ich cech technologicznych,
- szersze wykorzystanie magazynów energii do celów kolejowych, w tym wspierających rekuperację,
- zbudowanie narzędzi do zintegrowanego zarządzania odbiorami i źródłami energii w otoczeniu kolejowym służące zmniejszeniu ilości energii z podstacji przepływającej w górę sieci,
- zapewnienie mechanizmów służących zmniejszeniu zużycia energii trakcyjnej, w tym
z wykorzystaniem komunikacji z systemami sterowania ruchem kolejowym,
W części dotyczącej stacji tankowania wodoru:
- opracowanie modelu doboru lokalizacji do posadowienia stacji tankowania wodoru w zależności
od zapotrzebowania taboru w danej lokalizacji, - opracowanie i przetestowanie interfejsu tankowania wodoru między stacją tankowania a pojazdem kolejowym, z założeniem wypracowania jednolitego standardu dla taboru wodorowego różnych producentów
- opracowanie parametrów bezpieczeństwa stacji i samego procesu tankowania wodoru.
Instytut Kolejnictwa weźmie udział w zadaniach dot. stacji tankowania wodorem, tj. w analizach bezpieczeństwa dla stacji tankowania taboru wodorowego, w tym dot. przechowywania wodoru, załadowania stacji tankowania wodoru oraz procesu tankowania stacji paliwowej oraz w części dot. energii, w tym w analizach wpływu odnawialnych źródeł energii (OZE) na jakość energii elektrycznej i niezawodności dostaw energii elektrycznej, w wyborze optymalnych parametrów systemu zasilania z OZE w oparciu o charakterystykę obciążeń podstacji z uwzględnieniem warunków klimatycznych oraz w wyborze parametrów układu magazynowania energii elektrycznej dla systemów zasilania z OZE.
W projekcie IK występuje jako Podmiot Stowarzyszony PKP SA w ramach Partnerstwa Europe’s Rail Joint Undertaking.