KOLEJMAT - nowy projekt finansowany w ramach Programu Badań Stosowanych NCBiR
Podstawy technologii wytwarzania elementów fotela kolejowego z zastosowaniem zaawansowanych materiałów
Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum, którego liderem jest Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, a partnerami: Specjalistyczny Zakład Tapicerstwa Komunikacyjnego – TAPS- Maciej Kowalski oraz Instytut Kolejnictwa. Celem pracy jest rozwój zaawansowanych i przyjaznych dla środowiska materiałów oraz procesów ich produkcji, które będą wykorzystane do wytworzenia elementów konstrukcji fotela kolejowego w tym:
- nowoczesnych konstrukcji formatek, stanowiących podstawę nośną elementów siedziska, oparcia, zagłówka (układu tapicerskiego) i podłokietników,
- ergonomicznego i ognioodpornego układu tapicerskiego,
- mocowań fotela do stelaża,
- stelaża mocującego fotel do pudła wagonu.
Praca badawcza jest realizowana od listopada 2012r. do października 2015r.
Do zadań Laboratorium Badań Materiałów i Elementów Konstrukcji Instytutu Kolejnictwa należą:
- badania w zakresie opracowania założeń technicznych i analiza właściwości palno-dymowych materiałów w celu ich doboru na wybrane elementy fotela kolejowego w kontekście spełnienia standardów UIC
- badania odporności ogniowej wytypowanych materiałów
- badania i weryfikacja właściwości palno-dymowych oraz badania starzeniowe materiałów po procesach modyfikacji struktury i właściwości.