Relacja z Międzynarodowej Konferencji dot. ochrony przeciwpożarowej
19 czerwca 2013 w Instytucie Kolejnictwa odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Nowoczesne Kierunki Ochrony Przeciwpożarowej Taboru Szynowego”.
Oprócz osób z Polski gościliśmy również przedstawiciele z takich krajów jak: Austria, Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Słowacja, Szwajcaria, Ukraina, Wielka Brytania oraz Włochy. Wśród zaproszonych pojawili się przedstawiciele z administracji publicznej, jednostek badawczych, operatorów, producentów taboru, producentów materiałów niemetalowych i elementów pojazdów. Głównym celem konferencji było przybliżenie nowych form ochrony przeciwpożarowej taboru szynowego oraz wdrożenie nowej normy europejskiej EN 45 545.
Referaty zostały wygłoszone w trzech następujących sesjach:
Sesja I prowadzona przez dr inż. Jolantę Radziszewską-Wolińską:
- Sean Gregory , Stephen Grayson (FTT, UK) - Tests methods and instruments used for assessing reaction to fire properties of railway rolling stock;
- Zsolt Bencze (CEN/CENELEC, Germany) – European Standardization in fire safety of rolling stock;
- Eric Guillaume (LNE, France) – Contributions and limitations of Fire Safety Engineering to assess the fire safety level in European trains;
Sesja II prowadzona przez prof. nzw. dr hab. inż Mirosława Siergiejczyka:
- Jolanta Radziszewska-Wolińska (IK, Poland) Development of requirements for fire protection of rolling stock in Poland and their comparison with EN 45545;
- Roger Dirksmeier (FOGTEC, Germany) - Validation of Fire Detection and Fire Suppression Systems in Rolling Stock Applications;
- Michael Klinger (IFAB, Germany) - Fire detection systems for rolling stock applications/vehicles;
Sesja III prowadzona przez dr hab. inż. Ewę Rudnik:
- Michele Barbagli (FOGTEC, Germany) - High Pressure Water Mist Systems for Rolling Stock Applications;
- Krzysztof Pikulski (TELESTO, Poland) - Low Pressure Water Mist System for the protection of railway vehicles and railway infrastructure;
Po zakończeniu Sesji III odbył się Panel Dyskusyjny pt.: „Jakie wyzwania stoją przed projektantami, producentami i badaczami oraz jednostkami certyfikującymi nowy tabor?”, prowadzony przez Dyrektora dr inż. Marka Pawlika z udziałem Eric’a Guillaume (LNE, France), Roger’a Dirksmeier (FOGTEC, Germany), Zsolt’a Bencze (CEN/CENELEC, Germany), Jolanty Radziszewskiej-Wolińskiej (IK, Poland). Panel umożliwił omówienie najważniejszych dla uczestników kwestii związanych z wdrożeniem normy EN 45545.
Ważnym wydarzeniem Konferencji było również otwarcie nowego laboratorium do badań ogniowych według normy EN 45 545, które zostało wyposażone w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pt. „Zakup nowoczesnej aparatury badawczej do Laboratorium Badań Materiałów i Elementów Konstrukcji Instytutu Kolejnictwa w Warszawie”. Uroczystego otwarcia dokonał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - Pan Andrzej Massel, Vice-Marszałek Województwa Mazowieckiego - Pan Krzysztof Strzałkowski, Zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej - Nadbrygadier Marek Kowalski oraz Dyrektor Instytutu Kolejnictwa Pan Andrzej Żurkowski.
W trakcie trwania Konferencji dużym zainteresowaniem cieszył się Salon Wystawowy „Nowoczesne i bezpieczne wyposażenie taboru”, w którym swoje oferty przedstawiały firmy takie jak: ASTE sp. z o.o., MANEX, FOGTEC, Przedsiębiorstwo Usługowe Poż-Pliszka Sp. z o.o., Ośrodek Badawczo Rozwojowy STER Maciej Szymański, Kidde - UTC CCS Manufacturing Polska, Walter Mader AG, S.Z.T.K. "TAPS" - Maciej Kowalski oraz Instytut Kolejnictwa.
Informacje nt. konferencji:
na stronie : http://www.ikolej.pl/fire-conference/
Tel.: +48 22 47 31 370, fax: +48 22 610 75 97,
e-mail: fire.conference@ikolej.pl
Współpraca medialna
Salon Wystawowy
Nowoczesne i bezpieczne wyposażenie taboru