PRACOWNIA CHEMII I ANTYKOROZJI
● Badania powłok malarskich i antykorozyjnych między innymi wg.:
- PN-EN ISO 2808 - grubość metodą magnetyczno-indukcyjną (7B.2) dla podłoży ferromagnetycznych, metodą prądów wirowych (7C) dla podłoży nieferromagnetycznych oraz metodą klinową do określania grubości międzywarstw powłoki organicznej (6B),
- PN-EN ISO 1519 - elastyczność powłoki lakierowej na sworzniu cylindrycznym,
- PN-EN ISO 6272-1 - odporność na uderzenie,
- PN-EN ISO 1520 - odporność na tłoczenie,
- PN-EN ISO 15184 - twardość metodą ołówkową,
- PN-EN ISO 1522 - twardość powłok (próba tłumienia),
- PN-EN ISO 2409, PN-EN ISO 16276-2 - przyczepność za pomocą siatki nacięć i za pomocą nacięcia krzyżowego w kształcie X,
- ASTM D6578 - skuteczność działania powłoki antygraffiti,
- PN-EN ISO 2812 część 1 i 3- odporność na ciecze (metoda zanurzeniowa oraz z użyciem materiału absorbującego),
- PN-EN ISO 9227, ASTM B117 - odporność na działanie neutralnej mgły solnej,
- PN-EN ISO 16474 część 1 i 2 - odporność na działanie laboratoryjnego źródła światła (lampy ksenonowe),
- PN-EN ISO 6270-2 – odporność na wilgoć,
- PN-EN ISO 2813 –wartość połysku w geometriach 20°/60°/85°,
- PN-EN ISO 7724 część 1, 2, 3 - współrzędne barwy (geometria sferyczna d/8°),
- PN-EN ISO 4628 część 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 - ocena zniszczeń powłoki po badaniach (spęcherzenie, zardzewienie, złuszczenie, spękanie, kredowanie, odwarstwienie i skorodowanie wzdłuż rysy),
- PN-EN ISO 4624 - przyczepność (metoda odrywowa),
- metodyk własnych IK oraz innych znormalizowanych metod badawczych.
● Badania drewnianych elementów drogi kolejowej na zgodność z:
- PN-EN 13145+A1 (zharmonizowana z TSI INF),
- PN-D-95006,
- PN-D-95013,
- PN-D-95014,
- DIN 68811,
- oraz innymi dokumentami związanymi z normami.
● Badania materiałów eksploatacyjnych
(na zgodność z opracowanymi przez Instytut lub Spółki PKP dokumentami normatywnymi) takich jak:
- preparaty myjące (wpływ na elementy wyposażenia pojazdów szynowych),
- herbicydy do odchwaszczania drogi kolejowej (wpływ na infrastrukturę i skuteczność działania w torowisku).
PRACOWNIA CHEMII I ANTYKOROZJI dysponuje specjalistycznymi stanowiskami badawczymi wykorzystywanymi, m. in. do badań:
Badania odporności na działanie mgły solnej wg PN-EN ISO 9227, ASTM B117
oraz odporności na działanie wilgoci wg PN-EN ISO 6270-2