INNOWACJE NA TORACH - POLIGON FRMCS na Okręgu Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
W dniu 26 września 2024 r. podczas Międzynarodowych Targów Technologii Transportu InnoTrans 2024 w Berlinie na stoisku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podpisany został list intencyjny rozszerzający współpracę Instytutu Kolejnictwa z firmami Ericsson, NetWorks oraz ALSTOM w zakresie polskiego poligonu nowego systemu łączności kolejowej FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). Do wspólnych prac przystąpił polski główny zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W imieniu Instytutu Kolejnictwa list intencyjny podpisali dr inż. hab. Andrzej Massel –Dyrektor IK oraz dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK – Zastępca Dyrektora ds. interoperacyjności kolei.
Ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podpisy złożyli: Piotr Kubicki - Członek Zarządu, Dyrektor ds. transformacji cyfrowej oraz Krzysztof Waszkiewicz - Członek Zarządu, Dyrektor ds. utrzymania infrastruktury.
FRMCS to aktualnie dopracowywany przyszły standard kolejowej łączności bezprzewodowej oparty na technologii 5G, który ma znacząco rozszerzyć wykorzystywane przez kolei spektrum funkcjonalności dzięki skokowemu zwiększeniu przepustowości oraz istotnej optymalizacji kosztów.
Dzięki utworzeniu poligonu FRMCS na torze Instytutu Kolejnictwa oraz włączeniu się w prace istotnego członka Międzynarodowego Związku Kolei UIC, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., prace badawcze i testy oraz analizy prowadzone wspólnie z przemysłem na torze w Żmigrodzie zostaną wykorzystane w procesie tworzenia szczegółowych specyfikacji FRMCS w ramach wspólnego europejskiego przedsięwzięcia MORANE II. Jednocześnie poligon zostanie wykorzystany do zdefiniowania i zweryfikowania zasad migracji do nowego standardu łączności z zachowaniem dostępności i bezpieczeństwa także w okresie migracji pomiędzy różnymi technologiami.
Nowy standard ma być w pełni rozwinięty do 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia mają rozpocząć się w 2028 r. Skok technologiczny będzie duży, i chociaż z perspektywy kolejowej czasu nie zostało wiele, to z całą pewnością przy istniejącej determinacji zaangażowanych stron czas ten uznać należy za wystarczający, chociaż wspólnie realizowany projekt z pewnością będzie wymagający.