PRACOWNIA CHEMII I ANTYKOROZJI

Badania powłok malarskich i antykorozyjnych między innymi wg.:

  • PN-EN ISO 2808 – grubość metodą magnetyczno-indukcyjną (7B.2) dla podłoży ferromagnetycznych, metodą prądów wirowych (7C) dla podłoży nieferromagnetycznych oraz metodą klinową do określania grubości międzywarstw powłoki organicznej (6B),
  • PN-EN ISO 1519 – elastyczność powłoki lakierowej na sworzniu cylindrycznym,
  • PN-EN ISO 6272-1 – odporność na uderzenie,
  • PN-EN ISO 1520 – odporność na tłoczenie,
  • PN-EN ISO 15184 – twardość metodą ołówkową,
  • PN-EN ISO 1522 – twardość powłok (próba tłumienia),
  • PN-EN ISO 2409, PN-EN ISO 16276-2 – przyczepność za pomocą siatki nacięć i za pomocą nacięcia krzyżowego w kształcie X,
  • ASTM D6578 – skuteczność działania powłoki antygraffiti,
  • PN-EN ISO 2812 część 1 i 3- odporność na ciecze (metoda zanurzeniowa oraz z użyciem materiału absorbującego),
  • PN-EN ISO 9227, ASTM B117 – odporność na działanie neutralnej mgły solnej,
  • PN-EN ISO 16474 część 1 i 2 – odporność na działanie laboratoryjnego źródła światła (lampy ksenonowe),
  • PN-EN ISO 6270-2 – odporność na wilgoć,
  • PN-EN ISO 2813 –wartość połysku w geometriach 20°/60°/85°,
  • PN-EN ISO 7724 część 1, 2, 3 – współrzędne barwy (geometria sferyczna d/8°),
  • PN-EN ISO 4628 część 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 – ocena zniszczeń powłoki po badaniach (spęcherzenie, zardzewienie, złuszczenie, spękanie, kredowanie, odwarstwienie i skorodowanie wzdłuż rysy),
  • PN-EN ISO 4624 – przyczepność (metoda odrywowa),
  • metodyk własnych IK oraz innych znormalizowanych metod badawczych.

Badania drewnianych elementów drogi kolejowej na zgodność z:

  • PN-EN 13145+A1 (zharmonizowana z TSI INF),
  • PN-D-95006,
  • PN-D-95013,
  • PN-D-95014,
  • DIN 68811,
  • oraz innymi dokumentami związanymi z normami.

Badania materiałów eksploatacyjnych
(na zgodność z opracowanymi przez Instytut lub Spółki PKP dokumentami normatywnymi) takich jak:

  • preparaty myjące (wpływ na elementy wyposażenia pojazdów szynowych),
  • herbicydy do odchwaszczania drogi kolejowej (wpływ na infrastrukturę i skuteczność działania w torowisku).

 

PRACOWNIA CHEMII I ANTYKOROZJI dysponuje specjalistycznymi stanowiskami badawczymi wykorzystywanymi, m. in. do badań:

 

Pomiary barwy wg PN-EN ISO 7224 oraz pomiary połysku wg PN-EN ISO 2813

 

Badania odporności na działanie mgły solnej wg PN-EN ISO 9227, ASTM B117
oraz odporności na działanie wilgoci wg PN-EN ISO 6270-2

 

Badania twardości wg PN-EN ISO 1522

 

Badania odporności na tłoczenie wg PN-EN ISO 1520
Laboratoryjne przyśpieszone badania starzeniowe wg PN-EN ISO 16474-1 i ocena odporności na światło słoneczne w pełnym spektrum światła (UV+VIS+IR)

 

Badania odporności na uderzenie wg PN-EN ISO 6272-1
Badania twardości metodą ołówkową wg PN-EN ISO 15184