27 lutego 2025 r. w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się organizowana przez Instytut Kolejnictwa konferencja naukowa z okazji 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych i rozwojowych.
W konferencji udział wzięli prezesi i członkowie kierownictwa podmiotów kolejowych oraz przemysłu kolejowego, w tym: przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury kolejowej, producentów taboru szynowego, producentów i dostawców usług w zakresie infrastruktury kolejowej, liczni pracownicy naukowi uczelni wyższych i instytutów badawczych współpracujący z naszym Instytutem, przedstawiciele stowarzyszeń, organizacji branżowych, a także obecni oraz dawni pracownicy Instytutu Kolejnictwa.
Dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr hab. inż. Andrzej Massel powitał zgromadzonych gości i skierował szczególne podziękowania do Komitetu Naukowego i Honorowego Konferencji pod przewodnictwem prof. Leszka Rafalskiego w składzie: dr Mirosław Antonowicz, prof. ALK (Organizacja Współpracy Kolei OSŻD); dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (Instytut Badawczy Dróg i Mostów), prof. Danuta Bryja (Politechnika Wrocławska), prof. Andrzej Chudzikiewicz (Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny), prof. Andrzej Garbacz (Politechnika Warszawska), dr inż. Ignacy Góra (Urząd Transportu Kolejowego), prof. Marianna Jacyna (Politechnika Warszawska), płk prof. Tomasz Jałowiec (SGGW – Instytut Zarządzania), płk prof. Michał Kędzierski (Wojskowa Akademia Techniczna), prof. Konrad Lewczuk (Politechnika Warszawska), dr inż. Jacek Paś (Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP), dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK (Instytut Kolejnictwa), prof. Mirosław Siergiejczyk (Politechnika Warszawska), prof. Andrzej Szarata (Politechnika Krakowska), prof. Adam Szeląg (Politechnika Warszawska), prof. Marcin Ślęzak (Instytut Transportu Samochodowego), prof. Wojciech Wawrzyński (Komitet Transportu PAN).
Powitani zostali również obecni na sali: Dariusz Grajda – Wiceprezes Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., Janusz Malinowski – Prezes PKP Intercity S.A., Piotr Wyborski – Prezes Polskich Linii Kolejowych S.A., Ewa Mańkiewicz-Cudny – Prezes Zarządu Naczelnej Organizacji Technicznej, Emilia Oleksiak – Dyrektor Stacji Muzeum.
Szczególne podziękowania skierowano też do partnerów konferencji. Partnerem Platynowym była Stacja Muzeum reprezentowana przez dyrekcję muzeum.
Partnerami złotymi zostali: spółka NEWAG S.A. reprezentowana przez wiceprezesa zarządu Józefa Michalika oraz spółka TINES Rail S.A. reprezentowana przez prezesa Tomasz Szubę.
Partnerzy srebrni to spółki RAVITY i COMPENSUS należące do jednej grupy kapitałowej, reprezentowane przez wiceprezesa Łukasza Bazana oraz prezesa Mateusza Dworaka, a także spółka WARS S.A., której trzyosobowy zarząd był obecny na sali – prezes Radosław Groblewski wraz z Moniką Jurek-Halesiak i Lidią Chmielewska .
Brązowymi partnerami konferencji zostali: PESA Bydgoszcz S.A., KUCA Sp. z o.o., Broker ubezpieczeniowy MARSH oraz Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o., należący do Grupy WB.
Patroni medialni konferencji: Problemy Kolejnictwa, Raport Kolejowy, Rynek Kolejowy oraz Kurier Kolejowy.
Podczas konferencji pracownicy Instytutu Kolejnictwa wygłosili szereg referatów dotyczących wybranych prac badawczo-rozwojowych ostatnio realizowanych i tych w realizacji.
Autorami prezentacji byli: dr hab. inż. Andrzej Massel; dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK; dr inż. Jolanta Radziszewska-Wolińska, prof. IK; mgr inż. Witold Groll; dr hab. inż. Andrzej Toruń, prof. IK; dr inż. Artur Rojek; dr inż. Marek Sumiła; mgr inż. Jerzy Cejmer.
Odbyła się również bardzo interesująca debata poprowadzona przez płk prof. Tomasza Jałowca dotycząca przyszłych kierunków badań kolejowych, w której udział wzięli: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (Instytut Badawczy Dróg i Mostów), dr inż. Ignacy Góra (Urząd Transportu Kolejowego), dr hab. inż. Andrzej Massel (Instytut Kolejnictwa), prof. Andrzej Szarata (Politechnika Krakowska), prof. Marcin Ślęzak (Instytut Transportu Samochodowego), prof. Adam Wysokowski (Uniwersytet Zielonogórski), prof. Henryk Zobel (Politechnika Warszawska).
Z okazji 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych i rozwojowych za szczególne zaangażowanie w pracę uhonorowano osoby, które swoim działaniem, poświęceniem już dziś wpisały się na trwałe w historię polskiej kolei.
Wyrazem tego są odznaczenia, wręczone przez Pana Tomasza Warszę – Dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda nadał odznaczenia państwowe zasłużonym kolejarzom. Medalami za długoletnią służbę za wzorowe, za wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej uhonorowano 15 pracowników Instytutu Kolejnictwa.
Medale złote otrzymali: Juliusz Furman, Artur Golina, Robert Kamiński, Stanisław Kamiński, Norbert Rustowski, Ryszard Siejka, Ryszard Skóra, Urszula Skuza, Krzysztof Stępień, Waldemar Szulc.
Srebrnymi medalami za długoletnią służbę odznaczeni zostali: Przemysław Barcikowski, Piotr Chyliński, Izabela Tarka.
Medale brązowe za długoletnią służbę otrzymali: Krzysztof Ortel, Małgorzata Poprawa.
Odznakami „Zasłużony dla transportu Rzeczypospolitej Polskiej” zostali uhonorowani: Dominik Adamski, Magda Antolik, Jerzy Cejmer, Jacek Kukulski, Magdalena Kycko, Krzysztof Ochociński, Anna Sałańska, Lucyna Sokołowska.
Odznaki „Zasłużony dla kolejnictwa” zostały przyznane następującym pracownikom IK: Andrzej Aniszewicz, Cybulska Joanna, Jacek Jendrusik, Adrian Kaźmierczak, Andrzej Kowalski, Iwona Nowosińska, Michał Sierakowski, Jerzy Warpas, Marek Woś.
Za długoletnią pracę w Instytucie (od COBiRTK przez CNTK do IK), profesjonalizm, sumienność, wzorowe wypełnianie obowiązków służbowych oraz zaangażowanie na rzecz rozwoju transportu szynowego w Polsce nagrody z rąk Dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury otrzymali również: Andrzej Białoń, Witold Groll, Andrzej Kazimierczak oraz Wojciech Rzepka.
W dniu poprzedzającym konferencję, 26 lutego 2025 r. w ramach obchodów 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych i rozwojowych w Stacji Muzeum w Warszawie odbył się cykl wykładów poprowadzonych przez ekspertów z Instytutu Kolejnictwa, przedstawiających historię i teraźniejszość polskich badań kolejowych oraz tradycję i współczesność IK.
Stacja Muzeum zapewniła wszystkim uczestnikom bezpłatny wstęp oraz zwiedzanie muzeum kolejnictwa z przewodnikiem, zaś o poczęstunek dla licznie przybyłych gości zadbał WARS.
W Sali Lustrzanej ustawiono plakaty merytoryczne przygotowane przez pracowników Instytutu Kolejnictwa. Umieszczono tam również stoiska wystawiennicze, na których można było zapoznać się z ofertą IK oraz partnerów konferencji: UTK, Stacja Muzeum, WARS, NEWAG, TINES, PESA, RAVITY, COMPENSUS, KUCA, MARSH, AREX.
Jako ciekawostkę Stacja Muzeum udostępniła makietę kolejową przedstawiającą wiernie odwzorowaną górkę rozbiegową, będącą unikatowym stanowiskiem badawczym, wciąż eksploatowanym w Instytucie Kolejnictwa do badań zachowania się pojazdu szynowego w chwili zderzenia. Na górce rozbiegowej są wykonywane kompleksowe badania wytrzymałościowe w skali 1:1 konstrukcji wagonów towarowych i osobowych oraz ich podzespołów podczas nabiegań z określoną prędkością obejmujące:
– pomiary naprężeń i odkształceń taboru kolejowego;
– pomiary przemieszczeń, sił, przyspieszeń, charakterystyk dynamicznych zderzaków i sprzęgów samoczynnych;
– badania trwałościowe urządzeń cięgłowo-zderznych;
– elementy badań homologacyjnych podzespołów taborowych;
– badania hamulców torowych.
Parametry górki rozbiegowej znajdującej się na terenie Instytutu Kolejnictwa przy ul. Chłopickiego w Warszawie:
> wysokość całkowita estakady: 9,4 m
> całkowita długość stanowiska badawczego: 215 m
> dopuszczalne obciążenie: 180 t
> maksymalna prędkość staczanego wagonu: 40 km/h